Co to jest Neon?
20 Ne, 21 Ne, 22Ne – to chemiczne oznaczenia izotopów neonu z grupy helowców. Odkryli je w 1898 r. brytyjscy chemicy Morris W. Travers i William Ramsey, nazywając ten gaz po prostu „nowy” (greckie neos).
NEON to gaz szlachetny, który nie tworzy związków z innymi gazami. Jego uzyskanie jest bardzo trudne, możliwe jedynie przez destylację skroplonego powietrza.
Kolory neonów możemy uzyskać poprzez:
– rodzaj gazu zamkniętego w szklanej rurce,
– kolor szkła – tzw. szkło barwione w masie,
– luminofor – kolor, którym malujemy szkło od wewnątrz.
Rodzaj gazu daje nam różne kolory:
NEON – pomarańczowy do czerwonego
ARGON – fioletowy
HEL – żółty
KSENON – niebiesko-fioletowy
Napięcie przyłożone do lampy neonowej wytwarza pole elektryczne, które pobudza jony. Jony wokół elektronów zaczynają wtedy świecić. Powstaje niezwykłe zjawisko – Światło
Historia neonów
Neony znanych marek / Znane marki a neon
Jeśli NEON został odkryty przez Brytyjczyków, to NEONY dla reklamy i sztuki odkrył Francuz Georges Claude w 1910 r
W końcu XIX i w pierwszej połowie XX wieku powstało najwięcej logotypów znanych marek. Ich charakterystyczne kształty towarzyszą nam do dzisiaj. Prawie każda wielka marka wypracowała także neonową wersję swoich logotypów. Lata 60, 70, 80-te XX wieku to złote czasy neonów. Ich fantazyjne kształty, ciepłe, czasem drgające światła rozświetlały centra miast, reprezentacyjne budynki, fasady hoteli, dachy fabryk, a także nadmorskie bulwary.
NEONY ze swoją elastycznością kształtów potrafią oddać nawet najbardziej skomplikowany wzór, dodając mu niemożliwy do podrobienia w inny sposób czar światła.
NEONY, szczególnie te duże, zawieszone wysoko, na fasadach budynków czy w perspektywie ulicy, zawsze nieodparcie przyciągają nasz wzrok.
Dlatego metropolie w XX w., oprócz NEONOWYCH logotypów firm czy nazw hoteli, rozświetlały także NEONOWE palmy, szampańskie kieliszki z wisienkami, strzałki, gitary, serca czy po prostu wzory geometryczne lub obrysy budynków.
NEONY zdominowały na lata panoramy Nowego Jorku, Londynu czy Tokio, i obok drapaczy chmur, były ich największą atrakcją, uwiecznianą na zdjęciach, kartkach pocztowych, plakatach.
Neony polskich marek
Jednym z pierwszych znanych polskich neonów był NEON marki E. Wedel, który zawisł jeszcze w przedwojennej Warszawie. W Krakowie najbardziej znany był NEON spółki handlowej HERBEWO.
Polskie firmy na dobre pokochały neony w latach 60-tych XX wieku. Najbardziej neonową ulicą w Polsce były Aleje Jerozolimskie w Warszawie. Ulica pełna neonów była jedną z największych atrakcji turystycznych stolicy.
Podobnie było w innych miastach. Neony zamawiały największe państwowe firmy: LOT, PKP, ORBIS, PKO, Żywiec, Moda Polska, Społem, Stomil. Za nimi poszły domy handlowe, hotele, spółdzielnie, kawiarnie, a nawet księgarnie czy punkty napraw maszyn do szycia.
Zapaść gospodarcza lat 80-tych przerwała ten kolorowy wystrój miast, zgaszone neony były demontowane, a na ich miejsce stawiano płaskie napisy reklamowe.
Dziś moda na neony wraca. Bo neony nie tylko potrafią przyciągnąć wzrok, ale przede wszystkim są eleganckimi elementami architektury, dodającymi splendoru tak marce jak i budynkowi czy ulicy.